Panevėžio plėtros agentūra

Paroda iš Panevėžio tarptautinių keramikos simpoziumų kolekcijos

Parodos

Autoriai: Romualdas Aleliūnas, Algimantas Kazlauskas, Jonas Arčikauskas, Kęstutis Musteikis, Egidijus Radvenskas (Lietuva), Aris Seglinš (Latvija), Makoto Hatori (Japonija), Rimas VisGirda (JAV), Kieran Behan (Airija), Hans Meeuwsen (Nyderlandai).

Panevėžio keramikos simpoziumų ištakos siekia XX amžiaus devintą dešimtmetį. 1983 m. Panevėžio stiklo fabrike buvo pradėti rengti lietuvių keramikų seminarai. Vienas jų iniciatorių buvo dailininkas Alvydas Pakarklis, kūrybiškai įvertinęs unikalias čia esančias akmens masės (šamoto) keramikos galimybes. Palaikomas fabriko vadovų, ypač direktoriaus Stasio Stoškaus, dailininkas ėmėsi technologinių eksperimentų. Krosnies retos savybės – itin aukšta jos degimo temperatūra (1380°C ), didumas (h – 1,8 m, plotas – 12 m², tūris – 21,6 m³) sudarė sąlygas kurti stambias lauko keramikos kompozicijas. Nuo to laiko kiekvienų metų liepos mėnesį grupei dailininkų buvo leidžiama naudotis Stiklo fabriko technologine įranga, medžiagomis.

1989 m. padirbėti fabrike pirmą kartą buvo pakviesti ir kitų šalių menininkai. 1990 m. renginį organizuoti ėmėsi miesto Dailės galerija, bendradarbiaudama su Stiklo fabriku (vėliau AB „Panevėžio stiklas”), o nuo 2006 metų – su keramikos įmone „Midenė“. Nuo 1990 iki 2016 metų simpoziumams vadovavo ilgametė Dailės galerijos direktorė Jolanta Lebednykienė.

Keramikos simpoziumai Panevėžyje tapo tradiciniu tarptautiniu renginiu, ir jo prestižas vis auga. Panevėžio tarptautiniuose keramikos simpoziumuose jau dalyvavo 186 menininkai iš 37 valstybių: Australijos, Austrijos, Airijos, Baltarusijos, Brazilijos, Danijos, Jungtinės Karalystės, Čekijos, Estijos, Graikijos, Indijos, Ispanijos, Italijos, Irano, Izraelio, Japonijos, JAV, Kanados, Pietų Korėjos, Latvijos, Lenkijos, Lietuvos, Meksikos, Naujosios Zelandijos, Norvegijos, Nyderlandų, Prancūzijos, Rumunijos, Rusijos, Suomijos, Švedijos, Šveicarijos, Taivano, Turkijos, Ukrainos, Vengrijos, Vokietijos.

Pakviestiems menininkams siūloma kurti kūrinius ne tik vidaus, bet ir lauko erdvėms. Norinčiųjų dalyvauti simpoziumuose būna daug, kadangi savo dirbtuvėse tokių sąlygų menininkai paprastai neturi, tad kaupiant informaciją apie įvairių šalių keramikos meną, atsižvelgiant į dailininkų, dailės teoretikų rekomendacijas, stengiamasi kviesti savitus, įdomius kūrėjus.

Panevėžio miesto dailės galerijoje sukaupta didelė Tarptautinių keramikos simpoziumų kūrinių kolekcija. Joje – daugiau kaip 680 šamotinės keramikos kūrinių ir kompozicijų. Savita, vienintelė Baltijos šalyse tokio pobūdžio kolekcija atspindi ne tik lokalias ir laikinas šiuolaikinio keramikos meno tendencijas, bet ir bendrus jo ypatumus, idėjas, vaizdinių specifiką bei formų raidos dėsningumus.